Rejta eller inte rejta, det är frågan

rejta

 

 

 

 

 

Jag är på väg hem från Finland. Hotellet jag bodde på heter Radisson Blu Royal Hotel Vaasa. Det var helt ok. Inte direkt kungligt som namnet låter antyda. Snarare lite trött och slitet, med en utsikt som lämnade mycket i övrigt att önska. För att komma till frukosten fick man dessutom gå genom kulvert till andra sidan gatan. Men personalen var mycket trevlig och kompetent.

Ska jag lägga tid på att rejta Hotellet? Berätta att det var slitet och att det fanns en flisa  i glaset i badrummet? Är det någon idé? Kommer de att ta till sig informationen och göra något åt mina synpunkter? Det är ju inte direkt några jättegrejer.

I jobbet vill jag få besökare att rejta och skriva recensioner. Det är bra av flera olika skäl. Inte minst pga att allt fler baserar sin köpbeslut på vad andra användare skriver om produkten eller tjänsten (75% av amerikanerna, t.ex).

Men handen på hjärtat, hur många gånger orkar man egentligen själv lägga tid på att rejta och recensera en produkt eller tjänst? Jag har gjort det två gånger i mitt liv, och det var för att jag vid båda tillfällena satt inklämd på en buss i 45 minuter och inte kunde göra något annat än att fylla i formuläret som så påpassligt delades ut.

Varför är det så? Det handlar nog mycket om den ständiga tidsbristen. När man väl kommer hem tar vardagen vid och då har man fullt upp med annat. En annan anledning kan vara att vi, som jag skrev ovan, inte tror inte att de på andra sidan kommer att bry sig eller, för den delen, göra ngt åt det vi klagar på = slöseri med vår tid.

Samtidigt vill vi ju läsa andras recensioner och vi upplever att det är en hjälp inför ett köpbeslut. Hur brukar du göra? Rejta eller inte och i så fall varför? Vad skulle underlätta eller göra så att du faktiskt rejtar något?
/ylva

Dela

  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Google Plus
  • Tumblr
  • Pinterest
  • RSS
  • Add to favorites

Comments

  1. Alla hotell och andra företag vet att agerandet och bemötandet mot gäst är viktigt, det är ju det (och givetvis även hårda värden) som man vill ha feedback på genom att be kunderna att Rejta. Även om man som du i detta fall är missnöjd med något så får ju hotellet chansen att visa att de bemöter det och hanterar det för att göra dig till en nöjd kund.

    Som sagt din rejting har ett värde för hotellet, men precis som du säger, varför ska du ta dig tiden och besväret att hjälpa hotellet att tipsa dina vänner om du är nöjd, varför skulle du hjälpa dem med den marknadsföringen, kanske har det ett marknadsföringsvärde för hotellet på 100 kr, om dina positiva kommentarer ger låt oss säga 2 konverteringar. Blir det effektivt att administrera detta för hotellet, dvs ge dig 100 kr för att du skrivit en positiv rejting som gett 2 konverteringar NEJ sannolikt inte…

    DÄRFÖR skall hotellet säga så här ”om någon person tipsar en vän att bo hos oss och det leder till en konvertering senare så skänker vi 50 kr till välgörenhet”, dvs du kanske skriver en positiv rejting, den delas med dina vänner i sociala medier, de gillar den, rejtingen publiceras också på hotellets hemsida och i hotellets marknadsföringskanaler vilket google tycker är godis.

    Då finns ett ”högre” syfte för pesonalen på ett hotell/destination/serviceorganisation att vara trevlig mot sina kunder, dvs. desto trevligare de är desto mer av deras marknadsföringsbudget kan de skänka till välgörenhet i stället för att fylla google och andra mediabolags fickor med pengar. Det finns ett ”högre” syfte för dig som nöjd kund, dvs du kan genom att berätta för dina vänner om goda upplevelser bidra till att pengar hamnar där de behövs i stället för i mediabolags fickor eller andra marknadsaktiviteter som inte ger något.

    Med ONSERVER360 kan vi följa en process från nöjd kund som tipsar en vän där det senare leder till konvertering, för varje konvertering som är påverkad av en god rekommendation tar vi 50 eller kanske 100 kr från hotellets marknadsföringspott och skänker till den välgörenhetsorganisation som hotellet/destinationen eller kunden själv väljer.

    Det skulle göra att jag skulle rekommendera mina vänner sådant som jag är nöjd och glad med, varför ska jag annars rekommendera det för mina vänner ?!

Speak Your Mind

*