Instagram på snabb frammarsch

fastfoodFoto: Sanna Ohlander

Använd Instagram för att kommunicera ditt varumärke
Instagram är en mobil tjänst för bilder och ett enkelt sätt att inspirera och nätverka. Appen har slagit stort hos framför allt den yngre publiken, som är mer mobil än övriga åldersgrupper. Med den insikten i bakhuvudet kan det vara anledning att testa och använda appen som kanal för att kommunicera kring ditt företag eller varumärke. Men bara du kan svara på frågan om det finns anledning, tid och resurser för ditt företag att nätverka, synas och få verksamheten integrerad i kanaler där unga människor tillbringar sin tid.

Några exempel på exponering på Instagram
För att ta några exempel på bilder på Instagram, så ger en sökning på hashtaggen #fastfood, över en kvarts miljon bilder. Självklart bilder från hela världen. Men låt oss titta på specifika svenska exempel. Över 1000 bilder med taggen Flippinburgers finns på Instagram. På Flippin Burgers egen hemsida exponeras bilderna vilket är ett enkelt sätt att hålla koll på vad företagets ambassadörer säger i kommentarerna. Flippin Burgers får bra feedback att agera på.

Sökning på hashtaggen #pressbyrån visar att Pressbyrån kört en kampanj med gratis Fanta. Ett tillfälle för pressbyrån att följa upp kampanjen och interagera med sina kunder genom att gilla, följa, kommentera eller dela bilderna.

Även på små aktörer som Günters korvar, El taco truck och strömmingsvagnen finns bilder uppladdade vilket ger möjlighet att nätverka och skapa lojalitet. I slutändan ger lojala kunder mer affärer.

Sex tips Instagram

  1. Tänk på mål och syfte med att finnas på Instagram.
  2. Lägg upp en taktik och avsätt tid för dina aktiviteter.
  3. Se till att du har en bra mobilkamera. Förbättra dina bilder med fotoappar.
  4. Leta upp taggar som målgruppen använder och använd dem när du laddar upp egna bilder.
  5. Välj en egen tagg, kommunicera ut den.
  6. Följ upp och utvärdera.

Publicerades i FastFood Magasin, 2/2013.

Kinna_J_instagram

 

 

 

Kinna Jonsson är Social Medierådgivare och driver Fiduser Communication. Med sig i bagaget har hon restaurangutbildning, Social media utbildning och är civilekonom. Sedan 2005 skriver hon om mat på Kinnasblogg.blogspot.com.

 

Dela

  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Google Plus
  • Tumblr
  • Pinterest
  • RSS
  • Add to favorites

Trackbacks

  1. […] Instagram på snabb frammarsch (länk till gästbloggsinlägg hos VIVA Communication) – både små och stora aktörer finns på Instagram. Några exempel på det är förstås Mac Donalds och Pressbyrån men mindre varumärken som Flippin burgers, Günters korvar, Taco Truc och strömmingsvagnen har sina fans. – jag tog upp saker som ambassadörer, hashtagstrategi och varför man ska finnas där. […]

Speak Your Mind

*